Vaccination af hund

Hunde vaccineres for at opnå beskyttelse mod smitsomme sygdomme. Hvor godt hunden er beskyttet afhænger af mængden af antistoffer den danner efter vaccinationen, samt immunforsvarets generelle evne til at bekæmpe sygdom.  Vaccination er  ikke en garanti for 100% beskyttelse mod de sygdomme, der vaccineres mod, men sygdomsforløbet vil ofte være mildere, og sjældent have en dødelig udgang for en hund vaccineret efter de generelle anbefalinger.

Eksempler på områder med høj smitterisiko

• Kenneler, hundepensioner og internater
  • Udstillinger, stævner og jagter
  • Hundeskove, parker, grønne områder o.lign.
  • Vådområder, landbrug og dambrug, hvor der færdes mange gnavere

De hvalpe, der modtager råmælk fra tæven, hvis hun er vaccineret korrekt, er beskyttet mod de smitsomme sygdomme, som moderen er vaccineret mod. Denne beskyttelse varer normalt ved i de første 2-3 måneder af hvalpenes levetid. Det er således ofte unødvendigt, at vaccinere hvalpe før de er 2-3 måneder gamle.

Derfor anbefaler vi, at alle hvalpe basisvaccineres ved 12 og 16 ugers alderen, at alle hvalpe får en booster 1 år efter sidste vaccine og at hundene derefter tjekkes ved et årligt sundhedseftersyn, hvor behovet for vaccinationer vurderes eller hundens antistof titer tjekkes.

Som standard vaccinerer vi mod hundesyge, parvovirus og leverbetændelse. Hvis hunden derudover skal med ud over landets grænser skal den desuden vaccineres mod hundegalskab (rabies), kommer den ofte i store samlinger af hunde, at den vaccineres for kennelhoste og hvis den anvendes i områder med stillestående vand for leptospirose.

Som udgangspunkt er hunden er beskyttet i ca. 3 år mht. parvo, leverbetændelse og hundesyge, men kun i ca. 1 år for leptospirose og kennelhoste. Disse intervaller for beskyttelse er dog kun vejledende, idet der er individuelle og biologiske variationer i antistoffernes holdbarhed.

Bivirkninger ved vaccination

Der kan opstå bivirkninger efter en vaccination. Det er oftest hos hvalpe, at man oplever dette i form af træthed, diarre og opkast, samt i sjældnere tilfælde feber og manglende appetit. Der kan hos hunde i alle aldre opstå en lokal hævelse på injektionsstedet, denne vil dog ofte fortage sig. Desuden kan der i meget sjældne tilfælde opstå allergiske reaktioner af varierende grad, såsom anafylaktisk shock, spredte eller lokale hævelser.

Hvis du oplever, at din hund får en reaktion efter vaccinationen, er det en god idé at kontakte os på tlf. nr. 70 26 16 80 og beskrive symptomerne .

window.onload = function() { document.getElementById(\'copyright\').innerHTML = \'Designed by Surftown\'; }